Hayova teorie dělené stravy



hayova_dieta

Autor: americký doktor Dr. Howard Hay
Složení, teorie: Podle Hayovy teorie (americký lékař Howard Hay) musíte konzumovat potraviny s bílkovinami a uhlovodíky odděleně. Podle Haye není žaludek schopný, strávit obě látky dohromady a současně vytvořit kyseliny a zásady.

Proto se přebytečná energie rychleji ukládá ve formě tuku do těla. Oddělení odpovídající potravy nemůžete dodržet vždy, protože některé potraviny obsahují jak uhlovodíky tak bílkoviny současně. Ráno a večer se doporučuje konzumovat více uhlovodíků, v poledne více bílkovin. Zásadně vám doporučuje časový odstup mezi konzumací potravin asi 4 hodiny.
Strava by se měla skládat z 80 procent zásaditých látek (ovoce, zelenina, salát, mléko, máslo a jogurt) a maximálně 20 procent kyselých látek (maso, sýr, brambory, ryby, vejce, obilniny). Neutrální látky, které popsal Hay můžete kombinovat, k nim patří oříšky, některé druhy zeleniny a koření. Kvůli výživě s malým obsahem kyselin bráníme překyselení organizmu, které je příčinou pro různá onemocnění.

Hodí se jako dlouhotrvající strava: ano

Živiny a účinné látky které jsou ohroženy: žádné

Plnohodnotná strava z vědeckého hlediska: ne. Podle vědeckých poznatků je enzymový systém žaludečního traktu a střev je zcela schopen, strávit současně jak bílkoviny tak uhlovodíky. Nejlepší příklad pro vyvrácení Hayovy teorie je mateřské mléko, které obsahuje bílkoviny a uhlovodíky skoro ve stejném množství. Dále neexistují žádné přednosti z oddělování stravy. Právě naopak: díky kombinaci bílkovinných a uhlovodíkových látek se zvyšuje biologická valence bílkovin (například v kombinaci vajec a brambor). Absurdní je také teorie o profylaxi a léčbě nemocí (například rakovina).

Smysluplná dieta z pohledu lékařů: ano. Redukce váhy nestojí na oddělené stravě, ale na základě redukce kalorií u stravy, která je pestrá s dostatkem ovoce a zeleniny a malým příjmem tuku a cholesterolu.

Komentář: Na začátku se Hayova dieta těžce snáší, efekt se dostaví, přičemž koncepce není doložitelná, ale ze zásady vede ke zdravé životosprávě. Sportovní vyžití nehraje u této stravy žádnou roli.

3 Komentářů

  1. admin (Autor článku)

    Máte někdo zkušenosti s touto dietou?

  2. Ivet

    Ano, já ji držela. Je to ale asi tak deset let spátky. 3x4x týdně jsem chodila k tomu do posilovny a ůčinek byl teda perfektní. Začátek byl horší, nemohla jsem si na to zvyknout ale byla jsem pod pevnou rukou, takže jsem to zvládla. Tuto dělenou stravu, mohu jenom doporučit ale člověk si na to musí opravdu zvyknout 😉

  3. Kajda

    Jo zkoušela jsem to, ale nakonec jsem přešla na mléčnou dietu od Dolečka. Ta mi vyhovuje víc

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.